Nyhtökaurahampurilaisprojekti samanaikaisopetuksena kahden ryhmän kanssa
Kasvisruoka ja vegaaninen ruoka on koko ajan nouseva trendi ruokakulttuurissamme. Mietimme koulussa yhteistyötä biologian opettajan kanssa ja päädyimme suunnittelemaan nyhtökaurahampurilaiskokeilun. Sekä itselläni että biologian valinnaiskurssin opettajalla on sopivan pienet ryhmät samaan kellonaikaan opetettavana. Biologian valinnaiskurssilla oppilaat olivat jo syventäneet tietojaan kestävästä kehityksestä. Kotitaloustunneillakin olemme valmistaneet kasvisruokia ja keskustelleet jo aiemmin kasvisruokavalioista ja luomu-sekä lähiruoista.
Digimahdollisuuksia mahdottomuuksien keskellä
Kotitehtävänä luontoretki? Entäpä autonpesu tai risusavotta? Leivontatehtävät ovat ihan peace of cake, kaikki tekevät ne. Opettajapoloisen päänvaivana on saada kaikki lippuset säästymään. Mistä sitä edes muuten huomaa, että joku ei ole omiaan tehnyt?
Mikä POE?
Lokakuun lopussa järjestettiin POE:n syysseminaari Helsingissä Akava-talossa. POE on OAJ:n Pedagogisten opettajajärjestöjen edustajisto. Edustajiston muodostavat yleissivistävät pedagogiset opettajajärjestöt. POE:n sisältä valitaan edustajat Pedagogiseen toimikuntaan, joka toimii OAJ:n asiantuntijaelimenä. Anneli Rantamäki on POE:n puheenjohtaja kuluvalla kaksivuotiskaudella. OAJ/POE järjestää kaksi ajankohtaisia asioita käsittelevää seminaaria vuodessa, jonne kutsutaan kaksi edustajaa kustakin järjestöstä.
Havaintoja ja oivalluksia valmistavan luokan kotitalousopetuksesta
Kun kuulin uutisen, että kouluumme perustettaisiin maahanmuuttajille yläastetta valmistava luokka, menin rehtorimme juttusille ja ilmoitin halukkuuteni opettaa heille kotitaloutta. Toiveeni kuultiin ja nyt olen kevään ajan opettanut valmistavaa luokkaa kaksi tuntia viikossa. Aikaisempaa kokemusta valmistavan luokan opettamisesta minulla ei ollut. Aluksi mielessäni oli vähän ennakkoluuloja ja jännitystä: Miten pärjään? Miten ymmärrämme toisiamme? Saanko heidät innostumaan? Toivottavasti ei vain satu mitään...
Ei uutta ilman uskallusta
Peruskoululaisia kannustetaan lähtemään oppimaan ulkopuolelle koulun. Koulussa on turvallista ja ulkomaailmassa turvattomampaa niin opettajalle kuin oppilaille. Vai onko?