Millaista on opettaa aikuisia?

Työskentelen ammatillisessa aikuiskoulutuksessa ravitsemuksen kouluttajana. Aikanaan tein opetusharjoittelut tarkoituksenani suuntautua peruskoulupuolelle ja ne muutamat tunnit, jotka silloisen opetusharjoittelun aikaan piti suorittaa aikuisten kanssa eivät todellakaan olleet mikä menestys. Ajattelin, että tätä laatua ei enää ikinä ja suuntasin kohti peruskoulumaailmaa. Monen tekijän yhteissummana kuitenkin muutaman vuoden kuluttua päädyin aikuisia kouluttamaan. Monesti minulta kysytään, että onko aikuisten opettaminen erilaista?

Lue lisää...

”Pieninä palasina…”

"Ilman kokemusta, asiat ovat vaikeita". Vanha sananlasku pätee moneen asiaan. Arki aina yllättää, kun huomaa joidenkin oppilaiden osaamattomuuden ihan perusasioissa. Toki asioita on tarkoitus opiskella ja harjoitella yhdessä koulussa kotitaloustunneilla, mutta kotonakin kotitöissä harjaantuminen olisi ollut mahdollista jo ennen yhteisen kotitalousopetuksen alkamista. Erot oppilaiden osaamisessa ovat suuria: osa on jo melkosia taitureita ja tietäjiä, mutta osalla ei ole arjen taitoja hallussa juuri lainkaan.

Lue lisää...

Opetussuunnitelma muuttuu – muuttuuko opetus?

Kun olin viime lukuvuoden aikana mukana Helsingin kaupungin opetussuunnitelmatyössä ja useassakin työryhmässä, joissa visioitiin opetuksen uusia suuntia, mieleeni nousi monesti ajatus siitä miten nämä hienot ajatukset ja visiot saadaan näkyviksi opetuksessa. Ilmiöoppiminen, laaja-alainen osaaminen, oppilaslähtöisyys, oppimisstrategiat, vertaisoppiminen, formatiivinen arviointi, oppimiskäsitys. Ei ole helppoa opettajalle, joka kohtaa päivittäin kymmeniä oppilaita, välitunnit täyttyvät valvonnoista ja oppilashuoltoasioiden hoitamisesta. Hyvä, kun ehtii lounaan syödä jossain välissä, jos ehtii. Iltapäivällä vielä muutama vanhempain vartti tai ainakin yksi hoidettava puhelinsoitto. Sitten onkin jo kiire omiin harrastuksiin, lasten harrastuksiin tai päiväkotiin hakemaan lapsia. Miten välissä opettaja uudistaa ja kehittää opetustaan? Ja mitä uudistaminen ja kehittäminen opettajalta vaatii?

Lue lisää...

Tulevaisuutta varten

Omassa henkilökohtaisessa elämässäni on tapahtunut vuoden vaihteen jälkeen suuria muutoksia, jotka ovat vaikuttaneet minuun myös ammatillisesti. Vuoden alkupuoliskolla perheeseeni syntyi ihana pieni esikoistyttö, joka järjesti elämäni rutiinit uudelleen. Aika on hujahtanut monen uuden asian opettelemisessa ja toisiimme tutustuessa. Mutta samalla on ollut myös tarve välillä keskittyä työhön liittyviin asioihin.

Lue lisää...

VALMA tulee!

Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen alkuun on aikaa reilu kuukausi, eli se käynnistyy 1.8.2015.

Opetushallituksen lähettämän määräyskirjeen (9.4.2015) mukaisesti "Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavassa koulutuksessa on yhdistetty neljä aiempaa eri kohderyhmille suunnattua valmistavaa, valmentavaa, ohjaavaa ja kuntouttavaa koulutusta. Yhdistämisen tarkoituksena oli muodostaa perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheeseen toimiva ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava yhteinen koulutuskokonaisuus, jossa kuitenkin huomioidaan erilaisten kohderyhmien erityistarpeet. Valmentava koulutus mahdollistaa yksilölliset opintopolut ja joustavoittaa siirtymistä tutkintotavoitteiseen ammatilliseen koulutukseen. Koulutuksen tarkoitus on edistää nivelvaiheen sujuvuutta, lisätä ammatillisen peruskoulutuksen läpäisyä ja näin ollen vastata koulutustakuun tavoitteisiin."

Lue lisää...