Syksy saapui sittenkin, sitä oli vaikea ymmärtää helteisen kesän jäljiltä. Vanhempaakin lehtoria hieman jännitti lukuvuoden alku, suurimpana syynä uuden sähköisen kotitalouden kirjan käyttöönotto seiskoille. kaikkea on tullut uralla kokeiltua, perinteisiä kirjoja, vihkoja, monisteita ja omatekemää työvihkoa.
Kollegan kanssa pyysimme kustantajan edustajia keväällä esittelemään kirjaa ja sen hienouksia, koska kokemukset edellisestä sähköisestä kirjasta eivät olleet mairittelevat. Tunnin meetin jälkeen olimme vakuuttuneet, että tämä se on, jos vain esihenkilö antaa luvan tilata. Niinhän se lupa heltisi, koska koululle ostettu Studeon materiaali ei sisällä kotitaloutta, ja tämän kirjan kustannus oppilasta kohden jäi alle kymmeneen euroon.
Koulun alkaessa elokuussa hiki kihosi pintaan.
Huolettomasti lähdimme keväällä lomille emmekä tutustuneet digimateriaalin syvällisemmin, ainoastaan päätimme noudattaa kirjan tarjoamaa vuosisuunnitelmaa. Koulun alkaessa elokuussa hiki kihosi pintaan vähäisen valmistautumiseni vuoksi, mutta lohduttauduin sillä, että seiskoillahan ei ole tarkkaa käsitystä mitä kotitalouden tunneilla tapahtuu. Alkuun kerroinkin, että meillä on uusi kirja johon yhdessä tutustumme ja opettelemme käyttämään, itse en todellakaan ole mikään tietotekniikkaekspertti vaan joudun usein kysymään apua nohevimmilta. Onneksi seiskat olivat käyttäneet chromebookeja jo alakoulun puolella, joten perusasiat koneesta olivat heillä hallinnassa, vaikeimmaksi asiaksi alkuun nousi oman kotitalouden kirjan löytäminen koneelta.
Miellyttävä miesääni rauhallisesti kertoo asioita, ja maskia käyttävä opettaja saa olla hiljaa.
Avoimin mielin otimme käyttöön tuntisuunnitelmat, vaikka ne kovasti poikkesivatkin vanhoihin kaavoihin kangistuneista tavoistamme, pannaria ensimmäisellä kerralla, voiko niin tehdä? Vastaus on kyllä, ja hyvin toimi! Ilolla käytän kirjan toimintoa, jossa miellyttävä miesääni rauhallisesti kertoo asioita, ja maskia käyttävä opettaja saa olla hiljaa. Seitsemän tuntia puhetta päivässä on liikaa, joten pienikin mahdollisuus olla hiljaa tai ulkona käytetään hyödyksi. Sen jälkeen merkitsen luokan kirjaan tehtävänannot, joihin jokainen pääsee suoraan napauttamalla, ei oikean sivun tai tehtävän etsimistä eikä kotiin jääneitä kirjoja ja vihkoja. Oppilaat keskittyvät hyvin tehtäviin, hetken saattaa olla aivan hiljaista, pöytäseurueet pohtivat oikeita vastauksia, kiertelen luokassa ja autan niitä jotka sitä tarvitsevat, nopeimmille annan lisätehtäviä. Voin seurata oppilaiden tehtävien edistymistä ja tehtävien tekoa myös omalta koneeltani .
Käytännön tehtävät on mietitty oikeasti teoria-aiheisiin sopiviksi pari- ja ryhmätöiksi, jotka toki sujuvat entisten vuosien tapaan keittiön rutiineja opetellen vauhdikkaasti.
Kirjassa on myös taidonnäytetehtäviä joihin oppilas videoi chromella itseään ja liittää videon vastaukseksi, hieno toiminto, jota aion käyttää osana summatiivista arviointia. Lisäksi meillä on käytössä Classroom, jossa annetaan ja palautetaan kotitehtäviä.
Kovin auvoiselta tämä tajunnanvirtani kuulostaa, keskelle viikkoa sijoittuva tunniton päivä sen taitaa saada aikaan. Toki niitä murheitakin työstä löytyy meiltä kaikilta, kuten kiinteä ys-aika klo 14-16 näin tunnittomana päivänä. Viime viikolla myöhästyin yhteisötapaamisesta, koska sienimetsä:)
Lopuksi voin siis lämpimästi suositella kaikille sähköisen kirjan käyttöönottoa, nopeasti sen oppii, ja helpottaa työtä!
Kirjoittaja Aila Vuorikoski on kotitalousopettaja Valkeakoskella yhtenäiskoulussa ja Kotitalousopettajien liitto ry:n hallituksen jäsen. Hän on ollut pitkää mukana sekä liiton että Tampereen seudun Kotitalousopettajat ry:n toiminnassa.