Kuva: Andrzej Rembowski Pixabaystä
Opetushallitus teki viime lukuvuonna tarkennuksia opetussuunnitelman lukuun 6 Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa. Tämä liittyy kokonaisuudistukseen, jossa numeroarvosanat annetaan kaikille oppilaille 4. vuosiluokasta alkaen. Valtakunnalliset arviointikriteerit kotitalouteen vuosiluokalle 6 ovat vasta tekeillä, joten kunnissa ja kouluissa on jouduttu tekemään omia opetussuunnitelmia ja arviointikriteereitä.
Vantaalla kotitaloutta opetetaan yhtenä taito- ja taideainevalinnaisena myös vuosiluokilla 4–6, joten numeerinen arviointi vaaditaan myös yhden lukukauden kestoisesta opintokokonaisuudesta. Opetuskertoja on lukukauden aikana yleensä vain noin 18, joten se tuo myös arviointiin omat haasteensa.
Vantaan opetussuunnitelmassa (katso täältä >>) on huomioitu kotitalouden kolme sisältöaluetta ja tavoitteita on vuosiluokkaistettu. Työskentelyn arviointi on osa arviointia, ja se onkin olennainen osa kotitalouden arviointia.
Mielestäni jokaisen alakoulussa kotitaloutta opettavan on syytä perehtyä myös päättöarvioinnin kriteereihin, jotta yläkouluun siirryttäessä myös oppilailla olisi realistinen käsitys kotitalouden arvioinnista.
Itse arvioin ensimmäisen kerran numeerisesti vuosiluokkia 4–6 joulun 2021 väliarviointiin. Ohjenuorana pidin arvosanaa 8 eli tällöin oppilas on saavuttanut ne tavoitteet, jotka opetussuunnitelmaan on kirjattu. Usein juuri työskentelytaidot toivat eron, jos arvosana oli 7 tai 9. Mielestäni jokaisen alakoulussa kotitaloutta opettavan on syytä perehtyä myös päättöarvioinnin kriteereihin, jotta yläkouluun siirryttäessä myös oppilailla olisi realistinen käsitys kotitalouden arvioinnista.
Kun uusi opetussuunnitelma otettiin käyttöön syksyllä 2016, loimme meidän yhtenäiskouluun kolme tuntisuunnitelmarunkoa. Samana lukuvuonna kaikille 4.–6.-luokkalaisille opetetaan siis samoja sisältöjä, joten oppilaalla on mahdollisuus opiskella jopa kolme erilaista kotitalouden jaksoa koulussamme. Vuosisuunnitelma keventää niin suunnittelutyötä kuin raaka-ainetilauksiakin.
Kolme tuntisuunnitelmarunkoa:
- Vuosi 1 > lv 2016–2017 + lv 2019–2020 > “letut”
- Vuosi 2 > lv 2017–2018 + lv 2020–2021 > “pinaattiletut”
- Vuosi 3 > lv 2018–2019 + lv 2021–2022 > “munakas”
Joka vuosi käsittelemme samoja teemoja ja harjoittelemme samoja taitoja, mutta niistä on erilaisia sovelluksia jokaiselle vuodelle. Tässä muutamia Kartanonkosken koulussa käytössä olleita tunti-ideoita:
Ruuan reitti ja retket
https://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruuan-reitti-ruokakasvatusta-alakouluille
Vuosi 1: Maidon ja vihannesten reitti
erilaisten maitopurkkien tutkiminen, kaupparetki ja hintojen etsiminen
Vuosi 2: Kananmunan reitti
keitetyt kananmunat, (trangiaretki > puuron keittäminen)
Vuosi 3: Lihan ja viljan reitti
maatilavierailu Haltialaan, viljojen tunnistaminen, Maatalousmuseo Sarka > https://www.sarka.fi/talonpojan-selviytymispeli/
Työpistetyöskentely
Vuosi 1
- Biojäte
- astianpesukoneen täyttäminen
- veden lämpötilan mittaus + tiskaaminen
- pöytien pyyhkiminen
Vuosi 2
- kuivunut ja tuore lika (piimälasi)
- juokseva vesi > veden mittaus (ämpäri)
- pintojen puhdistus (siivousliina, astiapyyhe, leivinliina, talouspaperi…)
- tiskijärjestys
Vuosi 3
- pakkausmerkinnät + ympäristömerkit
- tiskauskertaus
- pöydän pyyhintä
- roskien lajittelu
- sängyn petaaminen
- kattaus
- imurointi
- pyykin viikkaaminen
- moppirata
- soodapuhdistus
- siivousvälineet
- siivousväline-muistipeli
Alkuun tutustumisbingo:
Mitä kotitöitä olet tehnyt/osaat?
- pyykin lajittelu
- silitys
- siivoustehtävä
- työvälinepelikortit (muistipeli/alias)
Makukoulu
Vuosi 1:
näkö (päärynämehu + värjäys, perusmaut (sokeri, sipsi, puolukka, aurinkokuivattu tom. , kaakao)
Kuulo (rapinapurkit) & haju (tuoksupurkit)
Vuosi 2:
tunto & lämpötila > pohditaan, mitä ruokia syödään kylminä, kuumina tai sekä että. Maistiaiset: Banaani (tuore, pakastettu, kuiva), Reilu kauppa + oppitunnilla video Reilusta kaupasta
Veitsen käytön harjoittelu
- lohko > viipale > suikale > kuutio
- leikkuulautoja, kuorimaveitsiä, juuresveitsiä, leikkuuveitsiä, sanomalehteä biojätteen keräämistä varten
Vuosi 1: liesi / keittölevy
porkkana, peruna, purjosipuli
> jokaiselle oma maisteluporkkana
> yksi iso sosekeitto
> maistiaiset kahvikupista
Vuosi 2: uuni
porkkana, peruna
> uunijuurekset
Vuosi 3: satokausi / sesonki
Syö hyvää -kasvisvisa, https://syohyvaa.fi/kasvispeli/#/
minikasvisten muovailu > pelimerkki, kim-leikki
maistelupeli (porkkana, lanttu, hunajameloni, keräkaali, veriappelsiini, paprika, omena)
Tunti-ideoita ilman kotitalousluokkaa
Kouluruokailu
- kouluravintolan somistaminen, lautasliinojen taittelu
- tarjoilijana lounaalla & pöytien pyyhkiminen
- http://www.elo-saatio.fi/blog/2019/06/27/kouluruokailu-suomessa/
Kaksi mikroaaltouunia > 16 – 20 mukikakkua 90 minuutissa
- pareittain tehdään taikina
- yksi kahvikuppi kerrallaan kypsennetään
Herneenversojen kasvattaminen
Kirjoittaja, Tuija Laine, on Kartanonkosken koulun kotitalouden lehtori ja Kotitalousopettajien liitto ry:n hallituksen jäsen.