Uudet menetelmät taloustiedon opetuksessa tarpeen

Suomessa on talousongelmaisia ja nimenomaan nuoria talousongelmaisia enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Näin toteaa Talous ja nuoret (TAT) tekemä tuore tutkimus: Mun elämä, mun rahat. Koulua huudetaan nytkin apuun.

Taloustiedon opetusta on lisättävä kaikilla asteilla ja nimenomaan perusopetuksessa, jolloin saadaan haarukoitua koko ikäluokka mukaan taloustiedon opetukseen. Nuorten kasvava pikavippikierre ja rahan huolimaton käyttö ei ole pelkästään Suomen ongelma. Ongelma on tuttu kaikkialla Euroopassa. Tähän haasteeseen lähtivät Eurooppa-tasolla vastaamaan Okan yliopiston taloustieteellinen tiedekunta Istanbulista, Turkista ja Valencian polyteknillinen korkeakoulu Espanjasta ja Finlit Parners Oy Suomesta, yhdessä Taloustiedon Opettajien kanssa.

Mukana tässä Erasmus + -ohjelmassa on muutamia ohjelmointiyrityksiä Turkista ja Espanjasta sekä eri taloussäätiöitä molemmista maista. Taloustietoa ja taloustietämystä voidaan oppia todentuntuisesti, pelillisesti story-kerronnan avulla. Tarkoituksena on kehittää taloustietopeli MoneyGame, joka soveltuu eri luokka-asteille Euroopassa. Turkki ja Espanja aikovat jalostaa peliä vielä omiin opetussuunnitelmiinsa. Myös TAT:n Yrityskylä -opetuskonsepti, Yrityskylä Pirkanmaa, oli mallina esillä taloustiedon opetuksesta ensimmäisessä kokouksessa Istanbulissa helmikuun alussa.  Seuraava kokous onkin sitten Helsingissä kesäkuun alkupuolella. Pelin kehittämistä jatketaan Okan yliopiston BlackBoard-oppimisalustalla ideoimalla, tekemällä ja oppimalla yhdessä. Niin kaupallisten kuin kotitalousopettajatkin ovat valmiita kokeilemaan ja analysoimaan ohjelmaa sen valmistuttua ja antamaan kehittävää palautetta tiimille.

Kirjoittaja Auli Ojala, FT, KL, Taloustieto Opettajien pj. osallistui suunnittelukokoukseen Istanbulissa.