Arjen kemikaalit haltuun, ja lyhyt oppimäärä riskinhallinnasta.

”Arjen kemikaalit haltuun, ja lyhyt oppimäärä riskinhallinnasta.” Näillä sanoilla työterveyshuollon ja ympäristölääketieteen professori Tuula Putus kuvailee aihealuetta, jota on tulossa opettamaan Kotitalousopettajien liitto ry:n syyskoulutuspäivään 9.11.2019.

Työterveyshuollon ja ympäristölääketieteen professori Tuula Putus on tutkinut pitkään ympäristön vaikutusta ihmisen terveyteen. Hän on tutkinut pitkään myös kouluympäristön terveellisyyttä. Opettajan, ja oppilaan, kanalta tätä on työtiloihin liittyvät ongelmat ja työn toteuttamiseen liittyvät ongelmat: oireet, infektiot ja allergiat. Näiden toteamisen lisäksi oleellista on myös, kuinka ongelmat korjataan: Miten otetaan näytteitä? Mistä löytyy korjausohjeita?

Koulujen tutkiminen ja opettajien opettaminen on Putukselle tärkeää myös siksi, että hän näkee jokaisen lapsen olevan suuri potentiaali. Mitään tärkeämpää ei ole kuin lasten ja nuorten opettaminen.

– Kukaan ei voi tietää, kuka luokassa istuja on seuraava presidentti, seuraava nobelisti tai seuraava Greta Thunberg.

Oikea tieto on tunnistettava

Kotitalousopettajanon tiedettävä perusasiat, jotta osaa vastata lapsen kysymyksiin. Lasten ja nuorten on opittava tekemään oikeat valinnat arjen kiireessä. On myös opittava tunnistamaan oikea tieto.

– Mainoksissa on usein harhaanjohtavaa tai jopa virheellistä tietoa. Mielikuvamainonta ei perustu aina totuuteen, esim. puhtauden tuoksu. Täysin kaupallisten väittämien tunnistaminen on tärkeää, oli kyseessä ruoka, kemikaalit tai kosmetiikka. On itse mietittävä, mitä tarkoittaa terveellinen, luonnollinen, turvallinen.

– Luonnossakin on paljon myrkyllisiä ja allergisoivia kasveja. Itsetehdyissä tai käsiteollisesti tehdyissä tuotteissa jää teollinen ja lain velvoittama valvonta pois. Luonnollinen tuote voi esimerkiksi pilaantua nopeasti epäterveelliseksi, usein jopa päivissä. Oikein käytettynä myös luonnon antimista itse tehdyt tuotteet voivat olla erittäin hyviä, mutta jokaisen tubettajan neuvo ei välttämättä ole turvallinen.

– Myös uutisissa, ja varsinkin lööpeissä, on paljon asiaa myrkyistä ja kemiallisista vaaroista, mutta oikeat vaarat on opittava tunnistamaan. On tunnistettava luotettavat tietolähteet, mistä saa oikeaa tietoa, mihin kasvattaja voi uskoa, ja mihin nuori itse voi uskoa.

Kemikaalien turvallinen käyttö

Luennon yksi tavoite on auttaa kotitalousopettajia ohjaamaan lapsia kemikaalien käyttöön. On ymmärrettävä, että kaikki kemikaalit eivät ole vaarallisia, mutta kemikaalien valinta ja käyttö pitää tehdä turvallisesti. Siinä missä epähygienia on epäterveellistä, myös liika hygienia ja liian kovien kemiallisten aineiden käyttö ei ole terveellistä. 

– Vaikka siivoustuotteet ymmärtäisikin, voi siivota vaarallisella tavalla. Esimerkiksi tukkiutuneeseen vesilukkoon ei saa lisätä aina voimakkaampia kemikaaleja ymmärtämättä niiden yhteisvaikutuksia ja kemiallisia reaktioita. Vahingossa voi tuottaa jopa syanidikaasua tai räjähtäviä yhdisteitä. Ja vaikka kotitalousopettaja tietäisi, mitkä siivoustuotteet tuottavat minkäkin laisen kemiallisen reaktion, ei tätä tietoa kannata välttämättä kertoa suoraan 15-vuotiaalle pojalle, joka saattaa seuraavassa mopomiitissä esitellä kavereilleen osaamistaan.

– Kotitalousopettajan on monestakin syystä hyvä ymmärtää ja tietää ympäristön kemikaalien ja muiden altisteiden perusasiat, ja tunnistaa näiden aiheuttamat allergiat ja muut oireet, jopa uudet sairaudet kuten monikemikaaliherkkyys, krooninen väsymysoireyhtymä ja narkolepsia.

Halu tutkia ja opettaa

Ympäristölääketiede on yksi lääketieteen erikoisala, joka on ollut kapean ja niukan rahoituksen piirissä. Sijoittuu eläinlääketieteen ja ihmislääketieteen välimaastoon. Nyt kotitalousopettajilla olisi mahdollisuus tutustua tähän tärkeään aiheeseen esittää kysymyksiä liittyen arjen tilanteisiin. Kysymyksiä ja kiinnostavia teemoja voi lähettää ennakkoonkin: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Tuula Putuksen sai jo lapsena kosketuksen ympäristölääketieteeseen, sillä hänellä oli suvussa tutkijoita, lääkäreitä ja kemistejä.

– Jo kotona kuulin paljon ympäristöön liittyvistä ongelmista ja vaikutuksista. Opiskeluaikaan pääsin jo nuorena mukaan työryhmiin, joissa on alan parhaita tutkijoita. Siksi olen päätynyt käytännön lääkärityöstä tutkijan uralle. Väitöskirja oli vasta ensimmäinen askel, ja yletön uteliaisuus ja tietämisen halu on vienyt eteenpäin.

– Haluan myös opettaa kaikkia, jotka ovat kiinnostuneita kuulemaan. Ja mitään tärkeämpää ei ole kuin lasten ja nuorten opettaminen, ja tässä kotitalousopettajat ovat aivan avain asemassa. He ovat paljon vartijoina.


Tutustu syyskoulutuspäivän ohjelmaan tästä esitteestä.

Ilmoittaudu syyskoulutuspäivään tällä lomakkeella.