Ei uutta ilman uskallusta

Peruskoululaisia kannustetaan lähtemään oppimaan ulkopuolelle koulun. Koulussa on turvallista ja ulkomaailmassa turvattomampaa niin opettajalle kuin oppilaille. Vai onko?

Lue lisää...

Aikaa mietiskelylle, luopumiselle ja uuden etsimiselle

Aika laskiaisesta pääsiäiseen on ortodoksisen ja luterilaisen perinteen mukaan paaston aikaa. Paaston monet ulottuvuudet kiehtovat minua vuosi vuodelta enemmän sekä opettajana että yksityishenkilönä – ilman uskonnollisia ulottuvuuksiakin ajasta saa paljon irti!

Lue lisää...

Millaista on opettaa aikuisia?

Työskentelen ammatillisessa aikuiskoulutuksessa ravitsemuksen kouluttajana. Aikanaan tein opetusharjoittelut tarkoituksenani suuntautua peruskoulupuolelle ja ne muutamat tunnit, jotka silloisen opetusharjoittelun aikaan piti suorittaa aikuisten kanssa eivät todellakaan olleet mikä menestys. Ajattelin, että tätä laatua ei enää ikinä ja suuntasin kohti peruskoulumaailmaa. Monen tekijän yhteissummana kuitenkin muutaman vuoden kuluttua päädyin aikuisia kouluttamaan. Monesti minulta kysytään, että onko aikuisten opettaminen erilaista?

Lue lisää...

”Pieninä palasina…”

"Ilman kokemusta, asiat ovat vaikeita". Vanha sananlasku pätee moneen asiaan. Arki aina yllättää, kun huomaa joidenkin oppilaiden osaamattomuuden ihan perusasioissa. Toki asioita on tarkoitus opiskella ja harjoitella yhdessä koulussa kotitaloustunneilla, mutta kotonakin kotitöissä harjaantuminen olisi ollut mahdollista jo ennen yhteisen kotitalousopetuksen alkamista. Erot oppilaiden osaamisessa ovat suuria: osa on jo melkosia taitureita ja tietäjiä, mutta osalla ei ole arjen taitoja hallussa juuri lainkaan.

Lue lisää...

Opetussuunnitelma muuttuu – muuttuuko opetus?

Kun olin viime lukuvuoden aikana mukana Helsingin kaupungin opetussuunnitelmatyössä ja useassakin työryhmässä, joissa visioitiin opetuksen uusia suuntia, mieleeni nousi monesti ajatus siitä miten nämä hienot ajatukset ja visiot saadaan näkyviksi opetuksessa. Ilmiöoppiminen, laaja-alainen osaaminen, oppilaslähtöisyys, oppimisstrategiat, vertaisoppiminen, formatiivinen arviointi, oppimiskäsitys. Ei ole helppoa opettajalle, joka kohtaa päivittäin kymmeniä oppilaita, välitunnit täyttyvät valvonnoista ja oppilashuoltoasioiden hoitamisesta. Hyvä, kun ehtii lounaan syödä jossain välissä, jos ehtii. Iltapäivällä vielä muutama vanhempain vartti tai ainakin yksi hoidettava puhelinsoitto. Sitten onkin jo kiire omiin harrastuksiin, lasten harrastuksiin tai päiväkotiin hakemaan lapsia. Miten välissä opettaja uudistaa ja kehittää opetustaan? Ja mitä uudistaminen ja kehittäminen opettajalta vaatii?

Lue lisää...