BF18 530x80px fi

Kehujen keskiviikko

Maaliskuussa vietetään kansainvälistä kuluttajan oikeuksien päivää ja maailman vesipäivää, huhtikuussa maailman terveyspäivää, syyskuussa maailman sydänpäivää, lokakuussa kansainvälistä kananmunapäivää ja YK:n ihmisoikeuksien päivää sekä marraskuussa maailman vegaanipäivää. Lisäksi on paljon kotimaisia teemapäiviä ja -viikkoja, kuten eri kasvisten teemaviikot. Keskustelua herättäviä päiviä ovat myös ’Älä osta mitään päivä’ ja ’Black Friday’, jotka olivat tänä vuonna samana päivänä. Edellä mainittuja teemoja ja monia muitakin kansainvälisiä ja kansallisia teemapäiviä on mahdollista huomioida sekä kotitalousopetuksessa että koulujen monialaisissa opintokokonaisuuksissa.

Ideoin opetustani selaamalla erilaisia teemoja netistä. Ilahduin kovasti yksilöiden ja yhteisöjen valmentamiseen ja hyvinvointiin erikoistuneen moniammatillisen Elämänjälki-tiimin facebook-sivuilla esiin nostamasta Kehujen keskiviikosta, jota vietetään joulukuun 13. päivänä. Huikean hieno idea! Positiivinen palaute antaa voimaa. Mikä on ihanampaa kuin aito kehuminen ja arvostus? Olisiko sinulla ja minulla töissä, kotona ja vapaa-ajalla mukavampaa, jos saisimme enemmän positiivista palautetta?

Sä olet hyvä! Loistava suoritus! Mahtava asenne! Taitava leipuri! Kaunis kattaus! Idearikasta toimintaa! Hieno panostus yhteisen hyvän eteen! Upea saavutus! Arvostan työtäsi ja vaivannäköäsi! Peukutuksen ja hymynaamojen suosiminen ilahduttaa niin oppilaita, työkavereita, läheisiä kuin tuttuja ja tuntemattomiakin some-kamuja. Saadaanko me kehujen avulla oppilaiden innostus opiskeluun paremmaksi? Hyvä fiilis ja hyvän luokkayhteisön ilmapiirin luominen lähtee pienistä asioista. Mukavassa, positiivisessa hengessä on iloista oppia ja työskennellä. Positiivisen pedagogiikan avullahan lapsi oppii vahvistamaan omaa hyvinvointiaan. Positiivisen pedagogiikan ajatusten mukaan myönteiset tunteet ovat vahvasti sidoksissa muun muassa oppimiseen ja ongelmanratkaisukykyyn. Myönteiset tunteet tuovat iloa ja merkityksellisyyttä elämään. Ne myös avartavat älyllisiä voimavarojamme.

Oppilaat laskevat positiivisia wilma-merkintöjä, osa kilpaileekin niistä. Toisinaan kotona ihmetellään iltaisin, mistä päivän hymynaamat ovat tulleet. Suora, tunnilla annettu positiivinen palaute, tavoittaa oppilaan heti. Se myös mahdollistaa aiheesta keskustelun. Palautteen pitää olla aitoa ja yksiselitteistä. Mitä tuumaatte, jos hymynaamamerkintää täydentää kommentti ”Kun keskityt omaan opiskeluun ja jätät turhat pulinat pois”. Ehkäpä tällaisen palautteen jälkeen lapsikin kokee, että ei ole oikeasti saanut hymynaamaa, koska täydentävä lause kumoaa hymynaamamerkinnän. Selkeyttä siis tarvitaan!

Valitettavan usein positiivinen palaute hautautuu negatiivisen kommentoinnin alle. Näin voi käydä kotona, työpaikoilla ja oppitunneilla, mutta ennen kaikkea some-maailmassa. Mustamaalaaminen ja mollaaminen ovat joillekin lähes arkipäivää. Kehuminen voi olla vaikeaa. Positiivisen palautteen antaminen on olennaista, mutta tärkeää on myös näyttää hyvää mallia oppilaille ja opettaa heille toisten hyväksymistä, kannustavan palautteen antamista, virheistä oppimista, itsen ja muiden töiden kunnioittamista ja arvostamista sekä hyvää some-käyttäytymistä. Ehkäpä pääsen iloisella ja kannustavalla asenteella pidemmälle kuin ainaiselle valittamisella ja ruttunaamaisuudella. ♥

Täyttyykö sinun luokkasi ja työyhteisösi kehujen aallosta Lucian päivänä? Löytyykö luokkasi seinältä esimerkiksi post it -lappujen värittämä kehuseinä?

PS. Oot ahkera oppilas! Annoit hienon opetusvinkin! Kiitos sinulle ahkeruudestasi ja saamastani oppimateriaalista! Huomioit tänään upeasti luokkakavereitasi! Ootte kyllä ihan parhaita! On onni ’omistaa’ kaltaisesi työkamu!