BF18 530x80px fi

Digimahdollisuuksia mahdottomuuksien keskellä

Kotitehtävänä luontoretki? Entäpä autonpesu tai risusavotta? Leivontatehtävät ovat ihan peace of cake, kaikki tekevät ne. Opettajapoloisen päänvaivana on saada kaikki lippuset säästymään. Mistä sitä edes muuten huomaa, että joku ei ole omiaan tehnyt?

Itse huomaan vältelleeni viime vuosina kotitehtäviä. Ei missään lue, että niitä pitää olla. Uupuivat uudet ideatkin. Ja varsinkin, kun olin hukannut useamman oppilastyön. Laitoin niistä suoritusmerkinnän vähemmän varmoilla mielin, eivät tulleet perään kyselemään.

Vastaan tuli innokas digitutor, joka otti haasteekseen vähemmän innokkaan, mutta pelottoman kollegan. Idea oli kytenyt lämpöisillä golfkentillä kesän mittaan. Edison, kaupunkimme uusin panostus digitaalisten oppimisalustojen saralla. Mitä, jos sitten kuitenkin? Vaikka en ymmärtänyt ensimmäisissä koulutuksissa yhtään mitään. En toisessakaan, mutta silloin jo pääsin kirjautumaan sisälle siihen pirulaiseen. Ei ollut ideaa. Oli väline. Meilläpäin sellaista menoa on ennenkin pidetty perse edellä puuhun meininkinä.

Nyt on idea. Vuoden kotitehtävät ovat Edisonissa koko ajan esillä. Oppilaat näkevät omalla kurssilla kaksi tehtäväpankkia: pakolliset ja lisätehtävät. Pakolliset tehtäväkortit tehdään viikoittain ja lisätehtäviä voi poimia mielensä mukaan ja kaikki toukokuun alkuun mennessä huomioidaan arvioinnissa. Useimmiten vastaus tehtäviin tuotetaan valokuvana, mutta haaveilen videoista.

Tämä kaikki toimii paremmin kuin uneksin. Ei häviä lippuset, oppilaiden kuvakollaasit ovat näkemisen arvoisia. Lisätehtäviä voitaisiin tehdä enemmänkin, mutta aika monia on jo innostanut retkeily perheen kanssa kaupungin luontopolulla, pataleipä, oman huoneen siivous, isovanhempien auttamistehtävät, sieni-tai marjaretki. Äsken juuri latasin lisää tehtäviä, yrttien viljely, talviurheilupäivä, autonpesu, polttopuiden hakkaaminen, mopoauton renkaiden vaihto. Oppilaat kommunikoivat tänä päivänä muutoinkin kuvilla enemmän kuin koskaan. Nyt niin tehdään tarpeeseen, tärkeää monilukutaitoa treenataan ihan itsestään.

Pakko on myöntää, että oppimisympäristömme toimii kotitaloudessa hyvin. Siitäkin huolimatta, että meillä ei ole langatonta verkkoa luokassa tai edes niitä uusia tabletteja, tietokoneista puhumattakaan. Ne ovat aikoja sitten kadonneet muiden oppiaineiden käyttöön. Tai unohtuneet salasanat. No, meillä on oppilaiden puhelimet. Hyvä oppikirja. Pitkäpinnainen tvt-vastaava työparina. Ja mielikuvitus. Kotitalous ei rajoitu kolmeen 45 minuuttiin. Se on päällä koko ajan. Sen näkee vaikka meidän instagramista, @vistankotsa. Oma puhelimeni on ryhtynyt vilkkumaan yötä päivää.

pullaa kolaus
(kuva Roope Lahti, 2017) (kuva Aada Sevón, 2017)